skip to Main Content

I øvrigt mener vi…

Her på siden kommenterer vi på aktuelle artikler og emner omkring hus -og ejerskifteforsikringer. Det er vigtigt for os, at belyse de emner og diskussioner, og vi deltager gerne aktivt i dem. I øvrigt mener vi, at det er vigtigt at turde sige sin mening. Derfor har vi valgt, at være uvildige.

images

Er du blandt de boligkøbere der er bange for fremtidige vandskader?

Brancheorganisationen ”Forsikring & Pension” har fået foretaget en undersøgelse blandt kommende boligejere. I undersøgelsen afsløres det, at godt syv ud af ti boligkøbere er bange for fremtidige vandskader.

”Oversvømmelser er det seneste årti blevet så stort et problem for danske husejere, at huskøbere vil kende risikoen for vandskader, inden de køber et hus, siger Torben Weiss Garne, underdirektør i Forsikring & Pension”

Klimaforandringerne har medført voldsommere vejr, end vi hidtil har set og været vant til. Det betyder også, at bygningerne ikke er konstrueret til, at håndtere bl.a. de massive og intensive vandmængder.

Mange kunder efterspørger derfor information om, hvorvidt det hus de overvejer at købe, har været eller er fortsat udsat for, oversvømmelser i haven eller kælderen.

Siden år 2000, har forsikringsselskaberne udbetalt mere end 30 milliarder kroner i erstatning som følge af vandskader. Klimaeksperter forventer at det beløb vil stige i fremtiden.

Følgeskaderne efter en oversvømmelse i kælderen omfatter i mange tilfælde sanering af professionelt rengøringsfirma, fugt og skimmelsvamp, for slet ikke at tale om skader på personlige ejendele.

Undersøgelsen viser også, at 88% af danskerne mener, at problemet skal tages alvorligt af myndighederne. Kommunerne er langt bagud i forhold til forebygning og udbygning af kloakker. Her skal de kommende boligejere også være opmærksomme på, om de selv skal betale for reparation og vedligeholdelse af kloakken på den ejendom de er ved at købe.

En tilstandsrapport afslører ikke altid om der har været vand i kælderen, eller hvor stort problemet kan være. Samtidig kan det resultere i nogle forbehold i ejerskifteforsikringen og husforsikringen. Disse forbehold vil mindske eller i værste fald, fuldstændig fjerne den erstatning som mange boligejere forventede, at de var dækket af.

Det er derfor altid en god ide; også økonomisk på sigt, at vælge en uafhængig rådgiver i forbindelse med et boligkøb. En Byggesagkyndig eller forsikringsekspert, kan gøre dig opmærksom på de mulige udfordringer, så du er bedre rustet til fremtidens omskiftelige vejr.

Hvis du har spørgsmål til ejerskifte –og husforsikringer? Så ring til DinForsikringsekspert på telefon 7044 4243.

Kilde: Forsikring & Pension 

Forsikring-og-pension-logo

Danskerne vil have den rigtige pris og dækning

55 % af danskerne vil helst have en forsikring som kombinerer pris og dækning. Det viser en undersøgelse, som Yougov har gennemført for ”Forsikring & pension” blandt 1006 danskere. Det er jo i og for sig forståeligt nok, og faktisk ganske logisk og fornuftigt. Men er det nemt? I en kort artikel fra 2015, skriver brancheorganisationen ”Forsikring & Pension” at man man kan få hjælp til at sammenligne forsikringer i Danmark på forsikringsguiden.dk. Det er desværre bare ikke alle forsikringer du kan sammenligne… Du kan ikke sammenligne ejerskifteforsikringer. Det er en af de absolut dyreste forsikring, du som privatperson kan købe, og en forsikring, som du binder dig til i 5 eller 10 år. Er det fair?

Forsikringsselskaberne vil sikkert argumentere for, at lige præcis den forsikring er så kompliceret, at den ikke kan sammenlignes let på nettet; og det kan de faktisk have ret i. Forsikringen bliver nemlig lavet udfra den tilstandsrapport og el-installationsrapport, der er udført på huset. Det betyder også, at der tages forskellige forbehold i forsikringen og i dækningsomfanget, alt afhængig hvilket hus man køber.

Der er derfor en kæmpe risiko for, at et forkert valg kan ende med at blive rigtig dyrt, for den nye husejer.

Vi ønsker mere gennemsigtighed og overskuelighed på markedet, og vores mål er, at få oplyst forbrugerne så meget, at de selv kan tage stilling og vælge den rigtige forsikring. Men det kræver en vigtig ting. Det kræver at forsikringselskaberne, gør det mere overskueligt og letlæseligt.

Som det er nu, kan der være mere end 12.000 kr. i prisforskel på den ”samme” ejerskifteforsikring, hvis man bare sammenligner priser, men der er så sandelig også forskel i dækningen. Eksempelvis dækker nogle ejerskifteforsikringer forurening på grunden med op til 1.000.000 kr., mens de fleste, slet ikke dækker forurening. I en af vores aktuelle forureningssager på et hus i Rødovre, kan det ende med, at en huskøber sidder tilbage med en regning på flere hundrede tusinde kroner, fordi de havde valgt den forkerte ejerskifteforsikring. Vores kunde fulgte anbefalingen fra ejendomsmægleren og tog imod det tilbud sælger og ejendomsmægleren tilbød, da de købte huset, desværre.

Har du først valgt en ejerskifteforsikring, hænger du på den de næste 5 til 10 år og du kan ikke lave den om, hvis du finder ud af du har valgt forkert. Hvis du vil have den rigtige dækning og pris, så vil vi meget gerne hjælpe.

Tryg-forsikring

Så skete det endelig!

 

Danmarks største forsikringsselskaber; Tryg forsikring, er endelig igen kommet på banen med udvidet ejerskifteforsikring.

”Det har været længe undervejs, og jeg var lige ved, at tro at den aldrig ville komme, men jeg er glad og spændt over udviklingen” udtaler Søren Ahlgren Mortensen fra DinForsikringsekspert.dk

I øvrigt mener vi, at det er et vigtigt signal som Tryg forsikring sender. I min optik, betyder det, at de har lyst til at passe bedre på deres kunder, og at de kan se, at behovet for bedre dækning er til stede. Når man har den størrelse som Tryg forsikring har, bør de være markedsledende.

Det er ved at være nogle år siden byggeboomet i 1960-1970’erne, og de huse er ved at være i fase hvor beboerne sælger og rykker videre. Det betyder, at en stor del af dem står overfor at skifte ejere, og det er her ejerskifteforsikringen har sin indvirkning. Mange af husene har efterfølgende fået lavet nye tage, tilbygninger og badeværelser.

Den næste tid vil så afsløre, hvad de endelig vilkår for den nye udvidet dækning bliver, men som udgangspunkt bliver det jo bedre end nu. Men jeg indrømmer blankt, at ønskescenarioet er, at Tryg forsikring vil være DET markedsledende forsikringsselskab. Hvis det skal ske, så skal de tage ”ulovlige bygningsindretninger på opførseltidspunktet” med i forsikringen, samt se på prisen. De er placeret i den dyre ende. Men derudover ser det ganske fornuftigt ud.

”Om det er et klogt forretningsmæssigt træk, kan jeg nok ikke udelukke, men så længe det kommer forbrugerne til gode, er det jo underordnet. Som kundens Forsikringsekspert, kan jeg kun glæde mig over de nye tiltag.” 

De nye betingelser er endnu ikke offentliggjort på deres hjemmeside, men de kan hentes ved, at bestille et konkret tilbud. Kontakt os, hvis du vil vide mere om de nye betingelser, så kan vi hjælpe jer igennem dem.

Søren Ahlgren Mortensen

Skadeschef, Tlf. 7044 4243

Din-forsikringsekspert-forbrugerraadet-test-husforsikringer

Forbrugerrådet Tænk, lavede en test i februar 2016 om husforsikringer. Du kan læse testen her

 

Kommentar til Forbrugerrådet “TÆNKs” test af husforsikringer

Vi bliver som udgangspunkt begejstret, når forsikringsområdet bliver belyst. Det er så vigtigt et område, for den almindelige forbrugers økonomi, at vi nogle gange undres over, hvor lidt opmærksomhed det får. Nuvel; vi er godt klar over, at emnet ikke er særlig opsigtsvækkende, men ikke desto mindre, er det uhyre vigtigt.

Den sammenligning som forbrugerrådet Tænk har lavet, giver et godt indblik i forskellene på priserne samt dækningen, og den giver også en ide om hvilke selskaber der rangerer godt på kundetilfredshed.

Desværre må vi bare konstaterer at det er rigtig svært for en forbruger at få overblik over forskellene.   Citat fra artiklen: ”Men vilkårene er fulde af undtagelser og som husejer er det derfor vigtigt, at du gennemgår forsikringsvilkårene grundigt!.” Det betyder, at den enkelte forbruger er overladt til sig selv og selv må tygge sig igennem vilkårene fra de enkelte forsikringsselskaber. Artiklen sammenligner 13 forsikringsselskaber, men hvad med de 70 andre selskaber, der tilbyder husforsikringer. I øvrigt er alle huse forskellige og kunderne kan have forskellige forventninger til, præcist hvordan deres husforsikring skal se ud. Forbrugerrådet TÆNK skriver at vilkårene er fulde af undtagelser. Du skal f.eks. huske at ringe til dit forsikringsselskab når man maler sit træhus, for har man ikke ringet til dem først og brugt en maling/træbehandling, de ikke har godkendt, står man selv med en kæmpe regning, når der er råd i træværket. Når der sker en skade, vil forsikringsselskaberne gøre hvad de kan for, at undersøge forholdene og årsagerne til skaderne, det skal de. Meddeler forsikringsselskabet, at årsagen til skaden kan henføres til en konstruktionsfejl eller forkert brug af materiale, hænger man oftest selv på hele regningen som kunde. Du skal i hvert fald løfte bevis for, at alt var i orden inden skaden. Forestil dig, at dit tag blæser af i det næste stormvejr og forsikringsselskabet meddeler, at det ikke vil dække, fordi de mener, at taget ikke har været forankret korrekt og der dermed er tale om en konstruktionsfejl, hvad gør du så.

Eksemplerne

De 2 eksempler kommer fra testvinderne Forbrugerrådet TÆNK sammenligning af husforsikringer, første eksempel, kommer fra Alka´s forsikringsvilkår på husforsikringen og det andet eksempel kommer fra Lærestandens brandforsikrings vilkår. Vores anbefaling er derfor, søg altid rådgivning når du tegner forsikring og vær præcis i dine forventninger og krav til forsikringen. Det kan selvfølgelig være en kæmpe opgave, at invitere 10-20 selskaber til kaffe og derfor anbefaler vi, at tage en uvildig og uafhængig rådgiver med, når der skal træffes valg om forsikring, så du ikke står tilbage med en regning på flere hundrede tusinder kroner, når skaden sker.

Når du køber hus bliver det endnu mere uoverskueligt, her er der et nyt spøgelse, nemlig tilstandsrapporten og de anmærkninger som står i den. Forsikringsselskaberne vil ud fra disse anmærkninger, lave yderligere forbehold på forsikring, som ganske enkelt, ikke er gennemskuelige for kunden. De yderligere forbehold kan have vidtrækkende konsekvenser og betyde, at man stå uden forsikringsdækning på mange skader.

Og med hensyn til artiklen om vandskaden på gulvet i huset i Hornbæk. Så må vi konkluderer at forsikringsselskabet har handlet korrekt i forhold til de almindelige regler. Men vi mener samtidig, at det er kritisabelt, at forsikringsselskabet ikke fortæller kunden, at når han vælger håndværkerne selv, så er det kunden der er bygherre. Forsikringsselskabet skal nok betale regningen, men eventuelle reklamationer, skal kunden selv slås med håndværkerne om. Der kan selskaberne godt gøre det bedre.

Søren Ahlgren Mortensen

Skadechef, Tlf. 7044 4243

Back To Top