skip to Main Content

Vi er eksperter i hus -og ejerskifteforsikringer. Derfor deltager vi også jævnligt i debatten i medierne.

2017 bød på endnu flere forsikringsklager og længere sagsbehandlingstid

Ejerskifteforsikringer er også igen en højdespringer hos Ankenævnet for Forsikring, både i forhold til klagesager, men ikke mindst frustration over sagsbehandlingstiden.

Forsikringsekspert Søren Ahlgren Mortensen udtaler til pressen: Et af det største problemer i ejerskifteforsikringssager er sagsbehandlingstiden, forsikringsselskaberne udnytter simpelthen kundernes uvidenhed på ejerskifteområdet og deres manglende viden omkring vigtigheden i forhold til f.eks. bevissikring, ved at forhale deres sagsbehandling og det er et retssikkerhedsmæssigt problem. Forsikringsselskaberne er blevet for dygtige til at forhale deres sagsbehandling og for hver dag en sag bliver forlænget for en forbruger, for hver dag tipper en afgørelse over til forsikringsselskabet fordel. Vi har også set eksempler på at forsikringsselskaber afviser klager overfor forbrugeren med gamle ankenævnskendelser, der styrker forsikringsselskabets afvisning, selvom der er kommet nyere praksis i Ankenævnet for Forsikring, hvor de skal betale for den skade forbrugeren har anmeldt. Ankenævnet for Forsikring er også magtesløse overfor forsikringsselskaberne sagsbehandlingsmetoder overfor forbrugerne, fordi det ligger uden for deres behandlingsområdet og kun i meget sjældne tilfælde udtaler Ankenævnet for Forsikring kritik over et forsikringsselskabs sagsbehandlingstid.

Kigger man i forhold til klagesager i Ankenævnet for Forsikring på ejerskifteforsikringer, finder vi f.eks. 2 forsikringsselskaber der tilsammen i år 2016 og år 2017 alene havde 160 klagesager, det er i sig selv en katastrofe, men endnu være er det, at de samme selskaber har tabt 61 af de 160 klagesager i Ankenævnet, hvor kunder for helt eller delvist medhold. Det betyder at disse selskaber taber ca. 37% af deres klagesager, som forbrugerne anmelder til Ankenævnet. Kigger vi på det ene forsikringsselskab over de seneste 10 år har de haft abnormt mange klagesager i Ankenævnet for Forsikring, helt præcist 660 og tabt, helt eller delvist i 184 af dem. Kigger vi samtidig på selskabets seneste regnskabstal, har de aldrig tjent så mange på ejerskifteforsikringer, som de gør nu og det hænger måske sammen med deres måde, at behandle kunderne på i klagesager.

Tager vi f.eks. 2 andre forsikringsselskaber i samme periode med ca. samme markedsandel, står de for tilsammen for 39 klagesager og har tilsammen tabt 3 klagesager i år 2016 og 1 klagesag i år 2017 Ankenævnet.

Det er en signifikant forskel, der kræver at politikerne må gribe ind, dette område er for en forbruger en jungle og uigennemskueligt og der må være grænser for, hvordan forsikringsselskaberne må behandle forbrugerne, der er trods alt tale om en forbrugerforsikring. Det er en milliardforretning for forsikringsselskaberne og det kan ikke ændres af markedet selv, fordi ejendomsmæglerkæderne spiller en central rolle i, at lige præcist de 2 forsikringsselskaber med flest klagesager, bliver præsenteret for en køber ved en ejendomshandel. Ejendomsmæglerbranchen melder hus forbi i forhold til kritikken, fordi de bare følger lovgivningen på området og skal alene varetage sælgers interesser. Ejendomsmæglerkæderne er fuldt beviste om, at de kaster huskøberne i armene på disse selskaber, ved næsten hver eneste bolighandel. De modtager samtidig store provisioner fra forsikringsselskaber og de skal ikke og har derfor heller ikke noget incitament til, at oplyse en huskøber om disse forhold. Hvis en huskøber derfor ikke undersøger markedet grundigt selv, sidder de desværre tilbage med en forsikring, fra en af disse selskaber, med årelange slåskampe til følge, når de finder skjulte skader på deres nye hus. Brancheforeningen Forsikring og Pension hvor selskaberne er medlemmer, kender til denne problemstilling, men har ikke nogen sanktionsmuligheder overfor forsikringsselskaberne. Det kaster desværre bare et dårligt lys over hele forsikringsbranchen, at nogle selskaber kan behandle deres kunder på denne måde, på dette vanskelige område.

Vi kan ikke undgå klagesager i Ankenævnet for Forsikring på ejerskifteområdet og både set med forbrugernes øjne og forsikringsselskabernes øjne, skal vi løbene teste dette område, fordi det er et område som udvikler sig og i forhold til retssikkerheden for både selskaberne og forbrugerne, skal dette testes.

Et forslag til ændring på området, kunne være, at købsaftalen som ejendomsmægleren lægger frem i en bolighandel, indeholder tal fra Ankenævnet for Forsikring. Det burde f.eks. fremgå af købsaftalens § 5 at det forsikringsselskab, som sælger skal betale ½ af præmien af, har en klagestatistik på xx% i Ankenævnet for Forsikring, i år 20xx og andre forsikringsselskaber der tilbyder ejerskifteforsikringer i gennemsnittet, har en klagestatistik på xx% i år 20xx. Dette kunne skramme flere huskøbere væk fra disse selskaber, hvis de blev præsenteret for disse tal opfront, når de skriver under på deres huskøb. Det vil samtidig have den effekt at ejendomsmæglerkæderne, nok vil kigge lidt mere på det samarbejde, de har med de enkelte forsikringsselskaber. Jeg tror at en ejendomsmæglerkæde med respekt for sig selv, der på et fuldt oplyst grundlag overfor en  køber, hvor disse tal bliver lagt frem, vil sidde tilbage med en dårlig smag i munden.

Forbrugerråddet TÆNK – Ejerskifteforsikringer: Du kan selv – tjek dette, før du vælger. 

Forsikringens dækningsvilkår er ikke altid nemme at forstå. Der kan være forskel på priser, og hvor meget de forskellige forsikringsselskaber hjælper dig med at få et klart overblik over, hvilke skader de dækker. Ejerskifteforsikringer kan derfor være svære at vælge mellem. Der er dog nogle ting, du selv kan tjekke:

Tjek, om selskabet er medlem af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber. Så er du sikret økonomisk, hvis forsikringsselskabet går konkurs.

  • Læs tilstands- og elinstallationsrapporten grundigt igennem. De skader som er oplyst der, vil ikke blive dækket af forsikringen.
  • Undersøg nærmere, hvad konsekvenserne af beskrevne skader er, og hvad de vil koste eventuelt at udbedre.
  • Vær opmærksom på om forsikringsselskabet tager forbehold for konkrete skader, som betyder, at forsikringen ikke dækker.
  • Undersøg procentdelen af klager, det enkelte forsikringsselskab har fået på ankeforsikring.dk.
  • Tjek også antallet af klager, som har fået medhold på ankeforsikring.dk. Det giver dig en idé om, hvor ofte forsikringskunder som klager, får medhold.

Læs hele artiklen på Forbrugerrådet TÆNK

Læs vores blog omkring forkert valg af ejerskifteforsikring, som koster boligkøber 2-300.000,- og læs også om boligejere der bliver snydt for erstatning.

Nu skal forsikringsselskabers magt over hushandler kulegraves

Erhvervsministeren vil have undersøgt alliancer, som kritiseres for at svække kvaliteten af de vigtige tilstandsrapporter. Regeringen bøjer sig nu for presset og iværksætter to sideløbende undersøgelser af markedet for tilstandsrapporter. Det sker efter massiv kritik af tilstandsrapporternes indhold og kvalitet i et marked, hvor forsikringsselskaberne anklages for at styre, hvordan tilstandsrapporterne bliver til. Disse vigtige rapporter afgør, hvilke skader forsikringsselskaberne skal dække, når vi handler boliger, og de er også med til at fastsætte boligens pris. Erkendelsen af mulige interessekonflikter er nye toner i ørerne på boligadvokaternes formand, Jan Schøtt-Pedersen, der sammen med Forbrugerrådet Tænk har ført an i kritikken. »Jeg kan kun være tilfreds med regeringens beslutning om at komme til bunds i de her forhold. Vi mener, at der er en stor og reel fare for, at de byggesagkyndige lader sig farve at deres tætte tilknytning til de forsikringsselskaber, som hyrer dem til opgaven. De tætte alliancer mellem ejendomsmæglere, forsikringsselskaber og byggesagkyndige strider mod lovreglerne og skaber berettiget tvivl om parternes habilitet«, siger Jan Schøtt-Pedersen. Meldingen er stort set enslydende fra Forbrugerrådet Tænk, hvor vicedirektør Vagn Jelsøe har store forventninger til de kommende undersøgelser: »Vi er selvsagt glade for, at regeringen hører på vores kritik, og at vi både får fokus på indholdet i tilstandsrapporterne og på de indlysende interessekonflikter, vi ser på dette område«, siger han. Læs hele historien på Politiken her.

Ministre skal afklare forsikringsselskabers greb om tilstandsrapporter

Efter massiv kritik af markedet for tilstandsrapporter, som beskrevet i en lang række artikler i Politiken, kaldes både justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) nu i samråd. »Vi skal have indrettet systemet med sikkerhed for, at der bliver reguleret efter lovens intentioner. Hvis de ikke er klare nok, må vi se på, om der skal strammes op i lovgivningen, så forbrugeren i sidste ende ikke bliver taget ved næsen her – køber såvel som sælger«, er meldingen fra Thomas Jensen, erhvervsordfører for Socialdemokratiet og medlem af det Folketingsudvalg, området hører under, nemlig Erhvervs-, Vækst-, og Eksportudvalget. Forsikringsselskaberne er under skarpe anklager fra blandt andre Forbrugerrådet Tænk, landets boligadvokater samt de byggesagkyndige, der ikke har faste samarbejdsaftaler med forsikringsselskaberne, –  for at have indflydelse på de byggesagkyndiges tilstandsrapporter. Læs mere på Politiken

Det er en videnskab at vælge den rigtige ejerskifteforsikring – og at forstå dækningen.

Alene det at vælge den aktuelt bedst dækkende ejerskifteforsikring er vanskeligt. Forsikringsvilkårene ændres ofte, og konkurrencen mellem selskaberne bevirker, at det ikke er let at følge med. Jeg anbefaler mine kunder at få hjælp af en forsikringskyndig til valg af den rigtige ejerskifteforsikring. Jeg undrer mig tit over, at mennesker, der investerer to-tre-fire-ti millioner kroner i en bolig – og som har betalt over hundredtusinde kroner for at sælge den gamle bolig – har lidt svært ved at se fornuften i at få ordentlig rådgivning inden investeringen. Mange nøjes med en såkaldt billig internetrådgivning – problemet er bare, at det, der er billigt, det er også »billigt« i ordets anden betydning; noget uanvendeligt bras. Jeg kan ikke klart nok anbefale boligkøbere at investere i ordentlig rådgivning, både om det juridiske, det bygningsmæssige og det forsikringsmæssige. Skriver Allan Ohms, advokat (H), www.ForumAdvokater.dk Læs artiklen fra Berlingske Business brevkasse

Flere tusinde forsikringspolicer indeholder ugyldige forbehold

Boligejere bliver snydt for erstatning og flere tusinde forsikringspolicer indeholder ugyldige forbehold, boligejerne ved det bare ikke. Det betyder, at boligejere bliver snydt for den erstatning de har krav, fordi de ikke har gennemskuet, forsikringsselskabernes snyd på dette område. Forsikringsekspert Søren Ahlgren Mortensen, har i flere år råbt op omkring denne udvikling, fordi han, hver eneste dag, kan se forsikringsselskaberne, tolke loven, som de vil, så de kan afvise en masse skader, på baggrund af de ugyldige forbehold, som er indsat i Boligejernes forsikringspolicen.

Samspillet med ejerskifteforsikringen og tilstandsrapporten har desværre nået et niveau, hvor kun ganske få, kan gennemskue, hvad der foregår. Citat fra Politiken: Forsikringsselskaberne underminerer helt bevidst, og i alliance med en lille håndfuld udvalgte byggekonsulenter, formålet med tilstandsrapporter og ejerskifteforsikringer, til skade for intetanende forbrugere siger Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske Boligadvokater.

Forsikringsselskabernes evige jagt på profit, har de senere år resulteret i tilstandsrapporter, som er uigennemskuelige, for de fare som reelt er til stede på et hus, disse faresignaler bliver pakket pænt ind i gavepapir, så det ser nydeligt ud på overflade og som forbrugerrådet Tænk udtaler i Politiken, citat »Netop fordi forsikringsselskaberne har faste samarbejdspartnere, som – kunne man fristes til at sige – bliver skolet i, hvordan de skal lave rapporterne, så skaber det en risiko for upræcise formuleringer og efterfølgende forbehold i ejerskifteforsikringen«, siger Lea Markersen, juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

På vores hjemmeside www.dinforsikringsekspert.dk har vi til Boligadvokater, givet gode råd til, hvad Boligadvokater skal være opmærksomme på, i forhold til forbehold på forsikringstilbuddene, i deres rådgivning ved en bolighandel. Ankenævnet for Forsikring, har ligeledes gennem årene bokset med forsikringsselskaberne i deres afgørelser, hvor forsikringsselskaberne, vel vidende, indsatte ugyldige forbehold og på den måde afviste dækningsberettiget skader helt uberettiget. For de fleste boligejere, kommer deres sag aldrig forbi Ankenævnet for Forsikring, for hvordan, skal en forbruger kunne gennemskue, at det forbehold forsikringsselskabet har afvist deres skade med, er et ugyldigt forbehold. Ankekendelse 84.782 viser præcist den udfordring, der er tilstede ved de ugyldige forbehold, men det er op til den enkelte boligejer, at gennemskue dette i dag. Vores opfordring til de boligejere, som har fået afvist deres skade på baggrund af et forbehold, er straks, at sende sagen til Ankenævnet for Forsikring.

Det er desværre en ulige kamp, forsikringsselskaberne har ikke alene skabt en god forretning med deres samarbejde med enkelte udvalgte byggekonsulenter, men også skabt et nøje gennemtænkt system, der gør deres risiko bliver minimeret i sådan grad, at kunderne reelt står tilbage med en ubrugelig ejerskifteforsikring, som de har betalt mange penge for, uden at vide det.

Politiken skriver også følgende:

Både Dansk Folkeparti og Liberal Alliance opfordrer nu erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til at iværksætte en tilbundsgående undersøgelse af markedet for tilstandsrapporter og ejerskifteforsikringer:»Som forbrugere kan vi ikke være sikre på, om vi kan stole på de tilstandsrapporter og ejerskifteforsikringer, vi køber. Det er vi nødt til at få afdækket mere systematisk«, siger Liberal Alliances boligordfører, Villum Christensen.

Svensk firma mødt med millionkrav for at vildlede 26.000 danskere

Kort fortalt solgte Husejernes Forsikring ejerskifteforsikringer på vegne af Gable fra Liechtenstein, og det var Howden, der skabte kontakten mellem Husejernes Forsikring og Gable, og det var også Howden, som stod bag genforskringsaftalen med engelske Barbican Specialty Reinsurance. Husejernes Forsikring havde ry for at sælge forsikringer billigt. Selskabet var ikke medlem af Garantifonden, men med en genforsikringsaftale i hånden fortalte de, at kunderne i tilfælde af konkurs havde »en dækning svarende til den, der tilbydes af Garantifonden«. »Vi mener, at de danske kunder er blevet vildledt af en formulering, som blandt andet kunne læses på Husejernes Forsikrings hjemmeside«, siger formand for Garantifonden for Skadesforsikring Jesper Rasmussen. Læs hele historien fra Politiken.

Qudos Insurance A/S – Finanstilsynet

Nyt fra Frida Forsikring, oven på den store uro i efteråret. Det meddeles nu (21.11.2017), at der kommet styr på Solvensen hos Qudos og det skærpede tilsyn som Finanstilsynet har haft på Qudos, har båret frugt. Det betyder derfor nu, at Frida Forsikring igen kommer ind i varmen i forhold til, at afgive tilbud på forsikringer til vores kunder. Vi fjerner dags dato vores advarsel omkring Frida Forsikring og glæder os igen til, at have dem med i vores udbud til kunderne udtaler Forsikringsekspert Søren Ahlgren Mortensen. Frida Forsikring meddeler samtidig, at de har justeret deres strategi, der skal give kunderne flere muligheder og endnu bedre konkurrence for forbrugerne. Dette ser vi rigtig meget frem til, for der mangler konkurrence på dette specialist og nicheområdet. Verdens næststørste genforsikringsselskab Swiss Re har ligeledes meddelt, at de fortsætter samarbejdet med Frida Forsikring og Qudos. Derfor velkommen tilbage til Frida Forsikring udtaler Søren Ahlgren Mortensen, fra den uvildige og uafhængige rådgivningsvirksomhed Din Forsikringsekspert ApS

Ministeren har lyttet til os

Det handler ene og alene om forbrugersikkerhed og vi har fra start af, råbt op omkring den manglende retsstilling for de Danske forbruger, på området for ejerskifteforsikringer, byggeskadeforsikringer, samt sælgeransvarsforsikringer. Uanset om et Dansk selskab eller udenlandsk forsikringsselskab går konkurs, er forbrugernes retsstilling på dette område ikke tilstede, forbrugerne med denne type forsikringer, har nemlig ikke mulighed for, at tegne nye forsikringer, hvis deres forsikringsselskab går konkurs, som loven er i dag udtaler forsikringsekspert Søren Ahlgren Mortensen. Derfor glæder det mig, at Ministeren har lyttet til de udfordringer man ikke fik tænkt ind i loven, da man lavede Garantifonden for Skadesforsikringselskaber i år 2004. Selvom regningen altid i sidste ende lander hos forbrugeren, er Søren Ahlgren Mortensen tilfreds med Ministerens arbejde, hvor Ministeren i en Høring om ændring af loven skriver, at det “foreslås dækningsperioden ændret for visse skadesforsikringsaftaler, der ikke kan gentegnes i tilfælde af et skadesforsikringsselskabs konkurs“, som lige præcist sikrer forbrugerne en ordentlig retsstilling på området. Ministeren møder dog kritik fra brancheforeningen Forsikring & Pension, skriver FinansWatch, brancheforeningen mener, at ordningen kan blive en administrativ tung og dyr løsning, dette er Forsikringseksperten enig i, derfor kan det give god mening, at kigge på længden af dækningsperioden. Det er vigtigt at omkostningerne for ændring af ordningen kommer ind under Garantiordningen, for bliver omkostningerne pålagt de enkelte forsikringer, skal vi passe på, at forsikringen ikke bliver alt for dyr for forbrugeren, for det kan få den uheldig konsekvens, at forbrugerne helt dropper at tegne f.eks. ejerskifteforsikringen i forbindelse med deres køb af ny bolig, udtaler forsikringsekspert Søren Ahlgren Mortensen.

Flere drømmeboliger ender i forsikringskonflikter

Ankenævnet for Forsikring oplever et stigende antal sager om ejerskifteforsikringer. Er du på jagt efter drømmeboligen, skal du være ekstra opmærksom på ejerskifteforsikringen. Det bekræfter de seneste tal fra Ankenævnet for Forsikring, der behandlede et rekordhøjt antal klagesager om ejerskifteforsikring sidste år. Forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension, har ingen bud på, hvorfor et stigende antal sager ender i ankenævnet, men melder, at der altid har været mange klager forbundet med ejerskifteforsikring. »Det er en forsikringstype, der har en meget bred skadesformulering. En af årsagerne til klagerne er ofte, at forbrugernes forventningsafstemning til forsikringen ikke stemmer overens med, hvad den reelt dækker,« siger Anja Lintrup Sørensen, konsulent i Forsikringsoplysningen ved Forsikring og Pension. læs hele artiklen fra Finans her

2016 var et godt år for forsikringsselskaberne

De danske skadesforsikringsselskaber fik et godt år i 2016 med et samlet resultat på 10,8 mia. kr., en stigning på 47 pct. i forhold til året før. Fremgangen var drevet af lavere erstatningsudgifter og højere afkast af investeringerne, viser en ny analyse fra Finanstilsynet. Fremgangen skyldes primært, at selskabernes investeringsafkast steg med 149 pct. til 3,7 mia. kr., og at udgifterne til erstatninger faldt med 1,4 mia. kr. i forhold til 2015.  På trods af det i øvrigt gode år, var der en række overvejende mindre forsikringsselskaber, der havde underskud på den almindelige forsikringsdrift – det såkaldt forsikringstekniske resultat. En del af selskaberne har dog alligevel fået et positivt regnskabsresultat i kraft af deres investeringsaktiviteter. Det negative forsikringstekniske resultat gør imidlertid selskaberne sårbare overfor udsving på de finansielle markeder.
Læs hele rapporten her.

Ny Tilstandsrapport og El-rapport på vej

Sikkerhedsstyrelsen vil nu gøre det lettere for forbrugerne at forstå tilstandsrapporten, når man skal sælge eller købe en bolig. Man har nemlig erfaret, at mange boligkøbere og -sælgere har svært ved at forstå tilstands- og elrapporterne. Blandt andet de velkendte K0-, K1-, K2-, og K3-værdier. Vi har lavet nogle analyser, der viser, at folk tror, de forstår K-værdierne, men i praksis er det lidt vanskeligt at forstå, siger direktøren for Sikkerhedsstyrelsen, Lone Saaby, til TV 2 mandag. Se mere her.

Måske er det en storm i et glas vand 

Frida Forsikring Agentur genkender ikke de udfordringer, som tidligere har været omtalt i pressen omkring Qudos Forsikrings økonomi. De har sendt denne meddelelse ud til deres samarbejdsparter, der forklare situationen. Om det er med til, at berolige samarbejdsparterne, må tiden vise. Hos Din Forsikringsekspert, som er en uafhængig og uvildig rådgivningsvirksomhed, har vi stillet opklarende spørgsmål til, hvorfor et af landets større forsikringsselskaber Alka forsikring har afbrudt samarbejdet. Svaret er interessant og bunder måske mere i noget andet end de økonomiske udfordringer omkring solvenskravene hos Qudos. Umiddelbart er det besynderligt, at ingen af de andre samarbejdsparter, har valgt at gøre som Alka. Listen af samarbejdspartnere kan ses her og ingen af dem, udover Alka, har afbrudt samarbejdet.

Vil vil have nogle rigtige garantier 

Qudos Forsikring er i problemer. Det forlyder i pressen, at ejerne bag Qudos Forsikring mangler penge til, at opfylde Finanstilsynets solvensregler med udgangen af år 2017, hvilket vi også tidligere har skrevet om. Det betyder reelt, at kunder med en ejerskifteforsikring eller byggeskadeforsikring tegnet igennem f.eks. Frida Forsikring Agentur i det nye år, kan stå med en værdiløs forsikring. Selvom Qudos Forsikring er omfattet af Garantifonden for Skadesforsikringer, bliver det et kæmpe problem, når vi taler ejerskifteforsikring og byggeskadeforsikring. Det seneste så vi med Husejernes Forsikring og Gable Insurance konkurs sidste år. Boligrådgivere og advokater, skal oplyse forbrugerne omkring disse udfordringer. Vi har taget konsekvensen og kan ikke anbefale Frida Forsikring Agentur i valg af ejerskifteforsikringen, indtil solvenskravene er opfyldt, eller Frida Forsikring Agentur, kommer med en anden form for garantistillelse til de Danske Forbrugere.

Qudos Forsikring er blevet sat under skærpet tilsyn af Finanstilsynet

Allerede i 2013 var Qudos Forsikring i problemer, her var Finanstilsynet på inspektion, og gav Qudos Forsikring et påbud, som kan læses her.  Qudos Forsikring står bag ca. 6-7 danske forsikringsselskaber f.eks. Frida Forsikring Agentur A/S, som levere ejerskifteforsikringer og byggeskadeforsikringer til de Danske forbrugere. I forhold til ejerskifteforsikringer og byggeskadeforsikringer, kan de Danske forbruger derfor komme i alvorlig klemme, læs mere her om den seneste udvikling fra Økonomisk Ugebrev. Selvom Qudos Forsikring er omfattet af Garantifonden for Skadesforsikringer, bliver det et kæmpe problem, når vi taler ejerskifteforsikring og byggeskadeforsikring. Reglerne i Garantifonden har vi tidligere redegjort for, i forbindelse med Gable Insurance konkurs, der tog kunderne i Husejernes Forsikring med i faldet. Reglerne kan læses her.

Qudos Forsikring er blevet sat under skærpet tilsyn af Finanstilsynet

Det tværeuropæiske forsikringsselskab Qudos Forsikring er havnet i alvorlige økonomiske vanskeligheder, og det er usikkert, om selskabet overlever året ud, skriver journalist Carsten Vitoft i en analyse i Økonomisk Ugebrev. Qudos Forsikring er derfor også blevet sat under skærpet tilsyn af Finanstilsynet, da selskabet formentlig blev insolvent allerede i foråret og kun kom igennem seneste regnskab ved hjælp af regnskabstrick. Ifølge den seneste årsrapport står det så slemt til, at selskabet overhovedet ikke kan tåle at tabe mere uden at komme under solvenskravene fra Finanstilsynet, som ydermere har forlangt en genopretningsplan fra selskabet. Således kan Garantifonden for Skadesforsikring altså stå over for endnu en kæmpe regning, ligesom den også gjorde, da Husejernes Forsikring sidste efterår gik konkurs. Qudos Forsikring står f.eks. bag Frida Forsikring Agentur A/S Kilder: Økonomisk Ugebrev Finans/CFO læs mere her.

Forsikringsdirektør strippet for 12 bestyrelsesposter

Tidligere ejer og bestyrelsesformand for Husejernes Forsikring, Jens Erik Christensen, har ifølge Økonomisk Ugebrev mistet i alt 12 bestyrelsesposter siden Husejernes Forsikrings konkurs sidste år. Blandt posterne, som den tidligere Codan-direktør og formand for Forsikring & Pension har måttet vinke farvel til, er tre formandsposter i pensionsselskabet Skandias danske afdelinger og to i Alpha Insurance. Garantifonden for skadeforsikringsselskaber har netop igangsat en advokatundersøgelse, der skal placere ansvaret for konkursen i Husejernes Forsikring og det bagvedliggende Gable Insurance. Hvis aben ender hos Jens Erik Christensen, kan han risikere også at måtte afstå sin post i bestyrelsen for Vestjysk Bank, da han da muligvis vil komme på kanten med den finansielle lovgivning til direktørers og bestyrelsesmedlemmers egnethed og hæderlighed, også kaldet fit & proper. Læs mere her

Tryg Forsikring anerkender MgO – skader

Efter seneste voldgiftskendelse er Tryg nu kommet på banen og anerkender MgO-skaderne på kundernes rækkehusene i Tjørring ved Herning. Din Forsikringsekspert har tidligere fået anerkendt skaderne fra MgO-pladerne på ejerskifteforsikringen og vi er derfor super glade for, at byggeskadeforsikringen, nu også anerkender disse skader. Vi har tidligere hjulpet to kunder i Tjørring ved Herning, med at få anerkendt MgO-skader på ejerskifteforsikring og har talt, samt mødt flere husejer, som har været dybt ulykkelige, fordi byggeskadeforsikringen ikke i første omgang dækkede skaderne. Nu er der afklaring på det og Tryg meddeler for 4 af husejerne i Tjørring ved Herning, at de dækker skaderne, så kunderne kan ånde lettet op. Læs mere her.

Har du penge til gode hos Gable Insurance?

Har du været kunde i Husejernes Forsikring, har du måske penge til gode. Det kan både være penge i form af tilbagebetaling af din ubrugte forsikringspræmie eller hvis du har haft en skade, hvor du har haft forhøjet selvrisiko i Garantifonden. Læs mere her
Kravet rejses direkte til kurator, Advokatfirmaet Batliner Wanger Batliner Rechtsanwälte AG i konkursboet. Via denne hjemmeside http://gableinsurance.li/file-a-claim/
Dette skal senest være gjort inden 1/9-2017

topdanmark-logo

Topdanmark valgt til administrator

I kølvandet på Gable Insurances og nu Husejernes Forsikring Agenturs konkurs, har regeringen lavet en lovændring der sikrer, at Skadesgarantifonden, overtager sagsbehandlingen og dækningen af anmeldte skader på konkurstidspunktet. Skadesgarantifonden har lavet en aftale med Topdanmark Forsikring, som fremadrettet vil håndtere behandlingen af skadessagerne. Topdanmark har oprettet en side, hvor du også kan læse fremgangsmåden, ved skadesbehandling. Alle kunder med en aktiv anmeldelse vil blive kontaktet seneste 1. marts 2017. Siden kan du se her. Vi har lavet en håndfuld gode råd til dig, som mangler svar på f.eks. tilbagebetaling af ubrugt præmie eller om du skal jeg tegne ny ejerskifteforsikring. læs mere her.

mgo

Måske hjælp til 12.000 boligejere med MgO plader

Endelig tegner der sig et lys for enden af tunnel, for de husejere, der har købt et nyopført hus med de fugtsugende MgO plader, og som har tegnet en byggeskadeforsikring. Normalt ville Byggeskadeforsikringen være den forsikring, man ville anmelde sin skade til, når der er tale om nyopførte huse, efter en entreprenør er gået konkurs. I forbindelse, med det man kalder udviklings skader, har byggeskadeforsikringen en utilsigtet begrænsning, som har afskåret mange kunder for erstatning. Nu er Troels Ravn (S) gået ind i sagen og kaldt ministeren i samråd. I øjeblikket afventer politikerne en voldgiftssag, som sandsynligvis kommer til at danne præcedens. Søren Ahlgren Mortensen har i sit virke som forsikringsekspert, været med til at sikre en boligejer, en erstatning på 1.500.000 Kr. for skader i forbindelse med Mgo plader via ejerskifteforsikringen. Byggeskadeforsikringen var i lovens tanke, den forsikring der skulle stille kunderne med nyopførte huse på samme måde som hvis, der kunne tegnes en ejerskifteforsikring.

Redningspakke for konkursramte forsikringskunder er på plads

26.000 husejere kan nu ånde lettet op efter flere uger i uvished oven på konkursen i Gable Insurance.

Både Forbrugerrådet Tænk, Danske Advokater og Foreningen for Danske Forsikringsmæglere har påpeget, at den tidligere frist var urimelig kort for de husejere, der har købt forsikring hos Husejernes Forsikring.
Lovændringen betyder også, at husejerne får mulighed for at købe en ny ejerskifteforsikring, noget der ellers kun er muligt ved selve hushandlen. De kan nu købe ejerskifteforsikringer med en løbetid på op til fem år på kommercielle vilkår hos selskaber, der er medlem af Forsikring & Pension. Læs mere her

Fotograf Helle Moos Skudehavnsvej 36b 2150 København mobil + 45 40 35 97 40

Der er fundet en løsning!

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har sammen med en bred vifte af politiske partier og brancheorganisationen Forsikring & Pension, fundet en løsning til de danske boligejere der er blevet fanget i Gable Insurances konkurs.

I korte træk, betyder aftalen, at de ca. 1700 kunder der har skader, vil få dem dækket via Skadesgarantifonden, og yderligere ca. 200 sager er anmeldt. Dog med en selvrisiko på 20.000 kr.

Samtidig vil det blive muligt at tegne en ny erstatningsforsikring på almindelige markedsvilkår.

Du kan læse mere om aftalen på Erhvervsministeriet hjemmeside, ved at trykke på det her link.

Fotograf Helle Moos Skudehavnsvej 36b 2150 København mobil + 45 40 35 97 40

Hvad siger Ministeren? Og hvad med reassuranceaftalen?

Efter massivt pres fra pressen, så har Husejernes Forsikring Agentur fremlagt den aftale der har været, om reassurance mellem Gable Insurance og Barbican Insurance Group. Den viser sig at være knap så fordelagtig som først antaget. Samtidig stiller vi spørgsmålstegn ved den massive stilhed, der er opstået fra de offentlige instanser i kølvandet på hele problematikken

Læs vores indlæg her

gable-og-husejernes

Garantiordningen – Hvad er det for en størrelse?

Som følge Gable Insurrance konkurs bliver det interessant, om der findes en politisk løsning eller om der måske gemmer sig en god reassurance aftale for de Danske kunder. Om det hele bare har været et stort svindelnummer, vides endnu ikke. Rigtig mange kunder har henvendt sig til os for, at få svar på, hvad den Danske Garantiordning er for størrelse, det prøver vi at forklare her, set i relation til Gable Insurance konkurs. Du kan ligeledes finde Bekendtgørelse af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber her.

Læs mere her.

Din-Forsikringsekspert-Soeren-Ahlgren-Mortensen-raadgivning

Tophistorie: Redningspakke til konkurstruede forsikringer

En håndfuld embedsmænd i Erhvervs- og Vækstministeriet samt højtstående folk i forsikringsbranchen har i al stilhed lagt sidste hånd på en plan, der skal forhindre danskerne i helt at miste tilliden til det danske forsikringsmarked. Det er en plan, som også fremadrettet vil ændre vilkårene ved udenlandske forsikringsselskabers aktiviteter i Danmark.
Læs seneste udvikling hos Økonomisk Ugebrev.

Planen er ikke officielt blevet bekræftet, hverken fra Finanstilsynet eller Forsikring og Pension

dinforsikringsekspert

Har du Husejernes Forsikring?

Vi har lavet en kort guide, til hvordan du kan sikre dig bedst muligt. Husk at husforsikringen, går forud for ejerskifteforsikringen, så det er vigtigt, at du er godt dækket her. Du kan læse vores guide her
Finans.dk har skrevet denne artikel: Her er fem livliner til konkursramte forsikringskunder:
Advokater, ejendomsmæglere og bestyrelsen i Husejernes Forsikring kan godt forvente at blive sagsøgt af husejere, hvis der ikke findes en politisk løsning.

gable-og-husejernes

Vi er også blevet snydt

Hvorfor greb Finanstilsynet ikke ind og hvor var Forsikring og Pension henne. Desværre er rigtig mange kunder der kan komme i klemme i forbindelse med Gables mulige konkurs og hvilken konsekvens det har for kunderne vides endnu ikke. At PwC anbefaler en afvikling af Gable Insurance, er ikke ensbetydende med at det bliver resultatet.

Du kan læse vores anbefaling og kommentar til forløbet med Husejernes Forsikring agentur og Gable insurance her

gable-og-husejernes

Husejernes forsikring stopper udbetaling af erstatninger

I kølvandet på, at PricewaterhouseCooper har overtaget administrationen af Gable i Lichtenstein, er alle udbetalinger midlertidigt sat på hold. På nuværende tidspunkt, er PwC i gang med, at danne sig et overblik over Gables økonomiske situation. Den officielle meddelelse fra PwC er, at Gable er solvent, men indtil den 11. november 2016, hvor de forventer at være færdige med deres analyse, vil de ikke udtale sig yderligere.

Du kan læse hele kommentaren her

gable-og-husejernes

Kommentar til artiklen på Finans.dk 7/11-2016

En årelang kamp med Husejernes Forsikring, har resulteret i at Chris og Anne Kathrine Mark har set sig nødsaget til at hyre en advokat for at få gang i deres sagsbehandling.
”Det er simpelthen ikke acceptabelt, at man som forbruger skal hyre juridisk bistand, for at få gang i en sagsbehandling. Det er under al kritik” – Søren Ahlgren Mortensen, indehaver af DinForsikringsekspert.
Du kan læse hele kommentaren her

Du kan læse artiklen fra www.finans.dk her

eb-logo

Det vi er bekendt med…

Ekstra Bladet har den 12. oktober bragt en historie om ejerskifteforsikringer tegnet via Husejernes Forsikring under overskriften ”Tusindvis er bolig-gidsler i forsikringsstrid”. I artiklen vinkler Ekstra Bladet historien til, at nuværende ejerskifteforsikringskunder hos Husejernes Forsikring ikke vil være dækket i tilfælde af Gables konkurs. Sagen har flere nuancer og Ekstrabladet, mangler en vigtig detalje. Det samme gør Forsikring og Pension. Du kan læse hele vores kommentar her.  Artiklen fra Ekstrabladet kan du læse her

Brevet fra Gable til Husejernes Forsikring kan du læse her  – Læs mere Gable-Reassurance dækning, som tidligere blev sendt til kunderne.

Brevet fra Gable oversat til Dansk findes her

eb-logo

Så slemme er de danske forsikringsselskaber

Den 9. oktober bragte Ekstra bladet en artikel med overskriften ”Så slemme er de danske forsikringsselskaber”

I artiklen har Ekstra Bladet gennemgået 1527 sager, som blev behandlet af Ankenævnet for forsikring. Et ankenævn, hvor forbrugere kan anlægge deres klage mod forsikringsselskaber. I 23 % af tilfældene fik forbrugerne medhold.

Sagt på en anden måde, så har forsikringsselskaberne bevidst afvist en sag, hvor forbrugeren havde ret. Og kun fordi forbrugere trækker sagen videre, for forbrugeren medhold. Du kan læse hele vores kommentar her.

Du kan læse hele artiklen her

gable-og-husejernes

Husejernes Forsikring opsiger deres kunder !

Alle fornyelser af eksisterende policer på private forsikringer, så som hus-, indbo- og ulykkeforsikring, stoppes!. Det betyder at du som privatkunde i Husejernes Forsikring, skal du ud og finde nyt forsikringsselskab. Derfor får rigtige mange kunder i disse dage, et brev fra Husejernes Forsikring, hvor der i brevet står, at du skal finde nyt forsikringsselskab, hvis du har en hus – og sommerhusforsikring, samt indbo og ulykkesforsikring. Din Forsikringsekspert, står klar til at hjælpe dig som kunde, med at finde nyt forsikringsselskab. Det er ikke ligegyldigt, hvor man tegner sine forsikringer, når man også har en ejerskifteforsikring. Derfor skal man som passe på, hvor man lader sig forsikrer henne. Ring eller skriv til os og hør nærmere om dine muligheder for hjælp.
De eksisterende policer på ejerskifteforsikring, sælgeransvarsforsikring og byggeskadeforsikring bliver fortsat serviceret, som de plejer.

DSC_0172

Forsikringserstatningen for vandskader som følge af skjulte rør overstiger 1 milliard kroner årligt.

-Specielt vandrør i huse fra 1960’erne og 1970’erne er udsat.

Sammendrag:  Rigtig mange husejere, risikerer at opleve vandskader, som følge af almindelig slitage, og/eller monteringsfejl. Under byggeboomet i 1960’erne og 1970’erne blev der lagt gulvvarme i rigtig mange huse. Dengang var normalt, at VVS’eren selv bøjede kobberrørene og støbte dem direkte i betongulvet. Problem opstår først da gulvarmerørene bliver ført sammen med de almindelige jernrør i varmeanlægget, hvilket resulterer i galvanisk tæring – og dermed utætheder.

Du kan læse hele vores kommentar her   Artikel i Bolius – Boligejernes videnscenter 28. juni 2016  Du kan læse hele artiklen her

Alle tilbud fra Husejernes Forsikring, vedrørende ejerskifteforsikring er blevet tilbagetrukket.

Husejernes Forsikring er et forsikringsagentur, som udsteder forsikringer for Gable Insurance, som er beliggende i Liechtenstein. Finanstilsynet i Lichtenstein har påbudt Gable Insurance ikke at udstede nye forsikringer, på grund af uklarhed om virksomheden kapitalgrundlag. Gable Insurance, som er noteret på børsen i London, skal imødekomme et kapitalkrav på godt 100 mio. kroner. Indtil dette krav er opfyldt, må der ikke udstedes nye forsikringer. Er du en af dem der er påvirket af sagen, og vil du have rådgivning om hvilket forsikringsselskab du skal vælge i stedet for, så kontakt os på 70444243 eller så mere her på vores hjemmeside om hvad vi kan hjælpe med. Hvis du vil læse mere om historien så klik her http://finans.dk/live/erhverv/ECE9009234/husejernes-forsikring-stopper-med-at-saelge-nye-forsikringer-og-traekker-tilbud-tilbage/

https://www.finanstilsynet.dk/da/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/2016/PM-Stop-for-forsikringer-fra-Husejerenes-Forsikring-Assurance-Agentur

Mario

2250 km i cykelsadlen fra København til Barcelona

Sådan tilbringer Mario Guerrero Thorsbøg juli måned i år, og der er en mening med det vilde cykelprojekt. Han gør det for sin mor, som døde af kræft sidste år. Og han gør det for at samle penge ind til Kræftens Bekæmpelse.

Så da Mario fortalte os sin historie, var vi nødt til at deltage, og hjælpe ham og blive en af hans sponsorer. Personligt deler jeg samme skæbne med Mario, da jeg for 3 år siden, selv mistede min mor til kræft.  ”En tur for min mor” er en stærk historie om kampen mod kræft. En sygdom som rammer alt for mange mennesker, og som i vores optik; slet ikke får nok opmærksomhed. Du kan også være med til, at støtte op om projektet og indsamlingen hos Kræftens Bekæmpelse samt følge med i Mario´s daglige kamp på cykel fra København til Barcelona via facebook eller på www.enturforminmor.dk

GREVE____Case_til__1034403y

Tania er kørt træt: 18 skader på huset – forsikringen har givet afslag på 12

Drømmehuset i Greve havde en fin tilstandsrapport – alligevel fandt Tania Holm Linke fejl efter fejl, som ejerforsikringen kun dækker få af. Nu tager familien et lån for selv at udbedre skaderne. »Jeg ringede til Frida Forsikring, hvor vi har vores ejerskifteforsikring, og fortalte om de her fejl og mangler. I den samtale får jeg at vide, at den bygningssagkyndige, som har lavet tilstandsrapporten, ikke er en, de har tiltro til«. Men Tania Holm Linke får lovning på, at forsikringsselskabet nok skal hjælpe og besked på at sende dem en liste over fejl og mangler.»Vi kunne jo ikke have forudset, at tilstandsrapporten ikke var i orden. Så havde vi forventet et større nedslag på huset«, understreger hun. Familien betaler selv en bygningssagkyndig for at gennemgå huset. Han finder 22 punkter – og bemærker, at den oprindelige tilstandsrapport enten må være lavet på rutinen, eller også er huset aldrig blevet besigtiget indefra. Læs hele artiklen på Politiken 

Unavngivet

Sælger går efter billigste tilbud

Det er sælger, der skal fremskaffe et tilbud på en ejerskifteforsikring, og han skal selv betale halvdelen af den. Og med prisforskelle mellem selskaberne på adskillige tusinde kroner betyder det, at de fleste sælgere går efter den billigst mulige løsning, påpeger Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk. »Men man er ikke forpligtet som køber til at vælge det selskab, sælger har fået tilbud fra. Man bør selv indhente flere tilbud og tænke sig om – også selv om man står og skal træffe mange andre store beslutninger, når man køber hus«, siger hun.  Direktør Kim Sparlund fra ankenævnet konstaterer, at der er forskel på, hvordan selskaberne håndterer kunder, der anmelder skader til ejerskifteforsikringen. »Nogle kunder må selv udrede sagen, mens andre får råd og vejledning fra selskabet«, siger han og tilføjer, at pris og kvalitet ofte hænger sammen. Læs hele artiklen på Politiken 

DSC_0449

Skuffede huskøbere klager i stor stil over skjulte skader

Antallet af klager over forsikringsselskaber rasler ned – undtagen for ejerskifteforsikringer. I Ankenævnet for Forsikring, der behandler klager over forsikringsselskaber, faldt antallet af klager fra 2014 til 2015 med 25 procent. Lige bortset fra ejerskifteforsikringerne, hvor der indløb 15 procent flere klager. Kun hver tredje kunde får ret. Kim Sparlund, der er direktør i ankenævnet, anbefaler huskøbere at kigge i klagestatistikken, inden de vælger, hvor forsikringen skal tegnes. Men uanset udbyder er det et meget kompliceret produkt, siger han. »Der er en række krav, der skal være opfyldt, før forsikringen dækker, og for nogle kan det være vanskeligt at forstå. Samtidig skal kunden selv bevise, at det er en skade, som er opstået før huskøbet«, påpeger han og tilføjer: »Kun skader, der væsentligt nedsætter brugbarheden og værdien af huset, er dækket«. Læs mere på politiken

000Jan_Schott-Petersen_stor

Panelet: Fugt og skimmel er ikke nødvendigvis en skade

Ejerskifteforsikringen har mange begrænsninger i dækningen – og det giver skuffede huskøbere.

Formand for Danske BOLIGadvokater Jan Schøtt-Petersen udtaler: “Mange afslag på erstatning. Begrænsningerne er hovedårsagen til de store skuffelser, som mange husejere oplever, når de anmelder et forhold. Fugt i kælderen eller revner i facaderne, er ikke nødvendigvis dækningsberettigede skader, hvis tilsvarende forhold genfindes i andre gamle huse. En underdimensioneret tagkonstruktion er ikke nødvendigvis en skade, når konstruktionen ikke har givet problemer, og ser ud til at kunne holde. Skimmel er ej heller en skade, med mindre ejendommens brugbarhed nedsættes væsentligt, og man får ikke erstatning, selv om ejendommen viser sig at være ulovligt opført og indrettet”. Læs hele artiklen på Politiken

Tv2 Søren

6 svar: Det skal du overveje, når du vælger ejerskifteforsikring

Det er enormt svært at vælge den rigtige ejerskifteforsikring, fordi der udover den lovbestemte findes fem forskellige udvidede af slagsen. Hvilken ejerskifteforsikring du skal vælge, afhænger af, hvilken slags bolig, du skal købe, og boliger i Danmark er inddelt i 31 forskellige typer. Vi har til TV2 givet 6 svar, som du skal overveje, når du vælger ejerskifteforsikring.

Endvidere skal du som kunde, passe på de forbehold forsikringsselskaberne indsætter i deres tilbud.  Det er forbehold eller klausuler, som ligger ud over de anmærkninger, der allerede er nævnt i Tilstandsrapporten eller El-installations-rapporten.

Hvis du stadig synes det er svært, kan du altid komme til os, så indhenter vi tilbud på dine vegne og du få samtidig mulighed for skadehjælp, så man ikke står alene med skade på sit hus. læs mere her. 

DSC_0774

Flere firmaer får kundekritik

Flere forsikringskunder står nu frem med historier om ejerskifte-problemer. Reglerne gør det svært, når husets skjulte skader dukker op. De fleste, der køber en såkaldt ejerskifteforsikring, regner med, at forsikringen vil dække det, den skal: skjulte fejl og mangler på det hus, de netop har købt. Men det er langt fra altid tilfældet og især sager omkring skimmelsvamp er svære at håndtere for både kunderne og forsikringsselskaberne. Læs historien på TV2

Ejerskifteforsikringen er i særklasse det mest komplicerede forsikringsprodukt, som vi har til private forbrugere. Det hele er ikke bare sort og hvidt, siger Direktør Finn Fabricius, fra Frida Forsikring.

Husejernes forsikring

Revurdering af sager efter TV2-kritik

Både Forsikring & Pension, Forbrugerråddet TÆNK, Finanstilsynet, Ejerskiftehjælpen og Din forsikringsekspert har rejst en kæmpe kritik over de forhold, som kom frem i tv-udsendelsen. Vi har modtaget følgende redegørelse fra Husejernes Forsikring, samt en dokumentation fra Gable Insurance vedr. deres garanti ordning. Vi vil anbefale alle, der har haft en skadesag behandlet hos Husejernes Forsikring, at kontakte os, hvis man er i tvivl om, man har fået den korrekte erstatning. Eller gå direkte til selskabet. Endnu engang skal vi minde om, at du som kunde i et forsikringsselskab, hvor du har en ejerskifteforsikring, kan få adgang til vores skadehjælp, så du aldrig, skal stå alene med en skade. Læs mere her.

Forsikringskunder systematisk snydt: Nu afslører tidligere ansatte hvordan.

Flere tidligere medarbejdere i Husejernes Forsikring står nu frem og fortæller, hvordan de har medvirket til at snyde forsikringskunder. Det afslører flere tidligere medarbejdere, i TV 2-programmet ’Whistleblower. Desværre et billede vi ser hos flere forsikringsselskaber i dag og specielt i sager omkring ejerskifteforsikring. Vi har igennem flere år haft en løbende dialog med forbrugerråddet TÆNK, om hvordan markedet udvikler sig på dette område. Som uvildige og uafhængige rådgivere, har selvfølgelig, både pris og dækning en stor betydning, men ikke mindst hvordan et selskab behandler skader er vigtigt. Tidligere på året havde vi fat i ørene på Frida Forsikring og deres behandling af kunder, sidste år var det Tryg Forsikring og forrige år havde vi Dansk Boligforsikring i maskinen. Så uanset hvilket forsikringselskab man vælger, er vores anbefaling altid, at have en ekspert med på sin side, når en skade skal behandles.

Forsikringsekspert: Du skal se dig grundigt for.

Søren Ahlgren Mortensen, kommer med gode råd i TV2 programmet ” Bli´r du plukket” hvad skal du være opmærksom på, når du køber en ejerskifteforsikring, skal hus og ejerskifteforsikring være i samme selskab?. Se også hvordan vi hjælper en kunde der er kommet i klemme med sit forsikringsselskab. Kunden har sammen med deres advokat brugt flere år på at opnå erstatning, fra deres ejerskifteforsikringen i Tryg. Efter programmet, gik vi ind i sagen og sikrede kunden 100.000,- mere i erstatning. Se hele programmet her.

Sommerhus

Kom sikkert igennem sommerhuskøbet

Kristian Lædsgaard kigger på sommerhus. Sammen med Jyllandsposten, har vi sat fokus på de mange faldgrupper og udfordringer der er i et sommerhuskøb, både realkreditlån og forsikring. Det er ikke ligegyldigt, hvilken ejerskifteforsikring, der vælges på et sommerhus og man skal passe på en alm. sommerhusforsikring, den har mange begrænsninger. Vi hjælper Kristian godt igennem købet, især på valget af ejerskifte- og sommerhusforsikring. Læs artiklen her 

Kunderne raser mod forsikringsselskab

Søren Ahlgren Mortensen, har skrevet en pressemeddelelse som kommentar på artiklen fra Finans.dk den 16/2-2016. Artiklen handler om forsikringsselskabernes lange sagsbehandlingstid. Desværre er lange ekspeditionstider, et gennemgående problem i branchen især ved komplicerede skadessager. Men kunderne kan stadig ikke være tjent med, at vente så lang tid på bare et svar. “Kunderne raser mod forsikringsselskab: Ventetid, ventetid og atter ventetid”   Se artiklen her

MGO

Boligejere ender med at hænge på regningen.

MgO-plader kan blive dit mareridt, det kan nemlig blive svært at få de penge hjem, siger forsikringsekspert Søren Ahl­gren Mortensen, der hjælper boligejere med, at få dækket skader via ejerskifteforsikring. De kunder som sidder kun med en Byggeskadeforsikring, må desværre vente endnu længere på afklaring. læs mere. Efter artiklen har været bragt har vi sikret, vores kunde over 1.500.000,- i erstatning.

Ejerskifteforsikringer håndteres forkert

Selve ejerskifteforsikringen fejler intet, hvis man vælger den rigtige, men rådgivningen og kommunikationen om forsikringerne håndteres forkert, siger ekspert i ejerskifteforsikringssager Søren Ahlgren Mortensen. Kunderne kan ikke være tjent med, at skulle træffe et så vigtigt valg uden rådgivning, om hvad forsikringen indeholder. For de kunder der ikke ser sig godt for, kan deres valg af ejerskifteforsikring, blive deres værste mararidt.
Læs hele historien fra Berlingske Business

Back To Top